" Jika anda sudah jumpa apa yang anda cari, maka janganlah anda tinggalkan mereka yang sedang mencari perkara yang sama iaitu ISLAM.. "




Thursday 22 December 2011

~ Max Camp 2011 ~ Pengajaran untuk KITA ..

Assalamualaikum.
Alhamdulillah, syukur diberikan peluang untuk meng'update' blog setelah sekian lama. bukan sibuk apa pun cuma malas menguasai jiwa. Penyakit orang ISLAM sekarang adalah malas. segalanya mahu mudah. harap2 kita mampu mengubah semua itu, InsyaAllah.

Minggu terakhir cuti semester (sebelum dapat mesej lanjutan cuti 2 minggu), Allah pertemukan diri ini dengan insan2 terpilih dalam program Max Camp anjuran Al Faliheen Management. Bertindak sebagai Fasilitator program, bukanlah sesuatu yang istimewa kerana kita masih dalam usia menggali ILMU.

Sabda Rasulullah,
" Jika kamu mahukan dunia, maka hendaklah BERILMU. Jika kamu mahukan akhirat, maka hendaklah BERILMU. Jika mahukan keduanya, maka hendaklah kamu BERILMU.. "

Nak tunjukkan betapa pentingnya kita menuntut ilmu.

Sabda Rasulullah lagi,
" Siapa yang bersusah payah dalam menuntut ilmu, maka Allah akan permudahkan baginya jalan ke syurga..."

Ana ditugaskan menjaga kumpulan seramai 10 orang, jumlah yang dikira cukup ideal untuk menyampaikan sesuatu dengan berkesan. Dalam kumpulan tu, macam2 ragam anak-anak remaja yang ana kenal. Sekali lagi Alhamdulillah.. Ada yang datang kerana diri sendiri mahukan sesuatu daripada program. Ada yang datang kerana paksaan ibu ayah. Ada yang datang kerana ayah dah daftar namanya. Ikut tanpa perasaan. Tidak mengapalah. Perkara biasa bila kita mengikuti sesuatu program.

Saat yang paling ditunggu2 ialah sesi muhasabah. Dalam program ini, 2 malam dibuat sesi muhasabah. Tujuannya, supaya adik2 peserta sedar atas kefahaman mereka sendiri. Trainer consultant pun ada mengatakan,

" Hidayah Allah datang dalam segala macam bentuk. Mungkin ketika dengar ceramah, mungkin ketika muhasah, mungkin ketika makan, mungkin ketika tidur. Maka kita perlu memodulkan segala benda untuk meraikan mereka..."

4 faktor utama kejayaan Tarbiyah :
1. Murabbinya. ( Daie )
2. Ahlinya yang bersedia. ( Mad'u)
3. Kaedah ( Manhaj )
4. Suasana ( Biah Solehah )

Malam Muhasabah yang ke 2 cukup2 sayu bagi mereka ynag mengerti. Muhasabah malam tu mula dengan keadaan yang agak suram. Adik2nya ada ynag tidur. ada yang tidak rasa apa2, ada yang blur. macam2. Penghujungnya, mereka perlu berjumpa dengan Fasi masing2 sebagai tempat terakhir untuk selamat. Ketika itu, mulalah sesi tangisan. Adik pertama yang berjumpa dengan ana dari kumpulan ana sendiri. Memohon dengan selambe unutk selamat. maka mula ana menengkingnya secara senyap tentang persoalan Allah, Rasulullah dan Ibu Bapa.

" Mana kau letak ALLAH ?? "
" Macam ni perangai kau dengan mak ayah kau "
" Nak lawan cakap mak ayah, kau kira segala belanja yang mak ayah kau dah keluarkan, bayar kat dorang baru boleh lawan cakap .."

Itulah antaranya sehingga adik itu mengeluarkan tangisannya yang diharapkan menjadi tangisan penginsafan yang mengubah corak hidupnya. InsyaAllah.

Selesai sesi muhasabah, hati mula mengetuk..

" Janganlah kau hanya mengajak orang lain sedangkan kau terlupa untuk mengetuk, memuhasabah, menghina diri kau sendiri.. Astaghfirullah... "

Dalam surah As-Soff, Allah telah mengingattkan para Mukmin dan Mukminat agar tidak hanya berkata tetapi amalannya tiada. Maka muhasabah malam itu menjadi satu slot muhasabah untuk diri ini secara tidak langsung.

Selasa, 20 Disember 2011...
Hari terakhir program... Ketika itu, aktiviti mula bersifat santai. ada explorace dan sedikit pengisian lain. Ketika majlis penutup, ana ditugaskan untuk menjadi MC sementara sebelum dikendalikan sepenuhnya oleh trainer. Ketika itu, ibu bapa turut dijemput bersama. Ada satu sesi, trainer akan mengoyakkan hadiah yang telah dibuat oleh adik2 kumpulan mereka sebagai tanda... Bukan ini hadiah yang kami mahukan tetapi ANDA  MESTI BERUBAH !! Termasuklah diri sendiri ini. Bukan ada apa pun. lebih kurang adik2 juga.

Jadi kepada para pembaca, tiada apa yang ingin dikongsikan tetapi bilamana kita berada di atas, bukanlah kita lebih hebat dari yang dibawah. Cumanya kita dilantik untuk menguruskan sesuatu untuk mereka2 di bawah. Tiadalah beza antara kita melainkan taqwa yang lahir dari hati yang ikhlas. Ayuh sama2 kita mengukur tahap ketaqwaan kita kepada DIA, Sang Pencipta !! Wallahu'alam.

No comments:

Post a Comment