" Jika anda sudah jumpa apa yang anda cari, maka janganlah anda tinggalkan mereka yang sedang mencari perkara yang sama iaitu ISLAM.. "




Tuesday 6 December 2011

~ Hakikat Ulang Tahun Kelahiran ~

Assalamualaikum.
Pertamanya trimas kpd semua atas ucapan dan doa anda. semoga Allah membalas jasa baik kalian semua. terfikir sjenak mengenai ulang tahun kelahiran . alhamdulillah ada tahun kelahiran. kalau tidak, masakan utk berfikir akannya. InsyaAllah, hari ni nak kongsi sedikit mengenai hakikat ulang tahun . bila tiba hari ulang tahun kita, apa yang sepatutnya kita rasa.

1. Semakin meningkat umur kita, semakin matang cara pemikiran..
inilah antara yang patut kita perhatikan. adakah setiap kali tiba hari ulang tahun kita, corak dan bentuk pemikiran kita masih di tahap yang sama seperti sekolah rendah ataupun setara dengan peningkatan umur kita. sebab itu islam meletakkan syarat wajib bersolat adalah baligh kerana umur baligh sepatutnya menjadi satu titik tolak utk empunya badan menukar atau meningkatkan cara pemikiran mereka.

2. Semakin meningkaat umur, semakin bertambah tanggungjawab..
setiap kita mempunyai tanggungjawab yang sepatutnya kita sedar dan laksanakan. sebagai contoh, tanggungjawab sebagai seorang anak. semakin kita meningkat umur, sepatutnya kita makin bertanggungjawab terhadap kebajikan ibu bapa dan keluarga kita lebih2 lagi sebagai seorang anak yang sulung. kerja2 rumah perlu dilakukan tanpa suruhan, hal2 ibadat wajib juga perlu cakna dan peka sentiasa. tidaklah perlu diingatkan seperti kita ketika masih kanak-kanak dahulu. begitu juga buat mereka yang mula memasuki era berumah tangga. sudah tentu tanggungjawab mereka bertambah. tetapi perlulah kita sedar, setipa apa yang kita lakukan, perlulah diletakkan Allah tujuannnya supaya tatkala kita berjaya tidaklah kita riak dan sombong. tatkala kita gagal, tidaklah kita kecewa kerana Allah mengatahui segalanya.

3. Semakin meningkat umur, semakin dekat kita dengan kematian..
Itulah sebenar2 hakikat yang perlu kita sedari. semakin byk kita menyambut ulang tahun kelahiran, semakin dekatlah kita dengan kematian yang telah Allah takdirnya. Benarlah apa yang Rasulullah sabdakan, Orang yang paling bijak di antara kamu ialah mereka yang sering mengingati mati. mengapa begitu? bukankah mereka yang dapat 5A ataupun 9A bahkan 11 A yang dikatakan bijak. sesungguhnya penilaian Allah adalah yang terbaik. bila difikirkan, memang benar apa yang disabdakan Rasulullah 1400 tahun dahulu. kerana apa? kerana mereka yang sering ingat kepada kematian sering merencana laluan kehidupan mereka selaras dengan kehendak agama demi mencari bekalah untuk menghadapi peristiwa yang pasti itu.

Makanya, kita perlulah sedar akan hakikat2 ini. tidak menjdi masalh untuk kita menyambut ulang tahun kelahiran kita tetapi perlulah dalam kadar yang sederhana kerana bukan itu menjadi matlamat kita di sini. buat mereka yang sedang dan akan menyambut ulang tahun kelahiran mereka, ana ucapkan Selamat Ulang Tahun Kelahiran. Kullu am wa antum bikhair. semoga berada dalam rahmat dan redha Allah selalunya..

Wallahualam..

No comments:

Post a Comment