" Jika anda sudah jumpa apa yang anda cari, maka janganlah anda tinggalkan mereka yang sedang mencari perkara yang sama iaitu ISLAM.. "




Monday 23 January 2012

~ Mereka MENGHARGAINYA, Kita?? ~

Assalamualaikum WBT.
Lama sudah tak menaip.
Alhamdulillah wa Syukur Lillah..
Selawat dan Salam ke atas junjungan Nabi Muhammad SAW.

Hari ini topik agak santai rasanya. Tapi rasanya agak penting untuk dikongsikan.

Cuti raya cina, ana telah dipanggil untuk menyertai Kem Kepimpinan Pimpinan SMASKP. Jadi fasi utk berkongsi pengalaman dalam pengurusan organsasi. Tak reti pun. Hari Jumaat di sekolah. Pagi sabtu terus bertolak ke Berhulu Camp, Ulu Serting, Jempol.

Hari ahad, kami ada slot kembara. Macam biasa la, Dah pergi camp site kalau tak Jungle Trecking tak sah. Fasi yang ikut masa itu ana seorang. Kami mula perjalanan jam 9.30 pagi berbekalkan doa agar diselamatkan sepanjang perjalanan.

Ana duduk di belakang sekali bersama seorang lagi pekerja camp. Namanya Abg Fahmi (kalau tak silap). Kami pun mula la bersembang. Taaruf la bak kata orang. Kemudian dia tanya soalan, " Abang belajar mana sekarang?". Ana pun cakap la, " Saya belajar Darul Quran.". Then introduce sikit DQ ni macam mana. Sijilnya, diplomanya, ijazahnya. Setelah tu, dia ada tanya pasal pantang makanan utk para penghafal quran. Ana pun angguk tanda setuju dengan setiap apa yang diperkatakan.

Di tengah perbualan, dia beritahu, " Sebenarnya abang minat juga utk menghafal. Tapi takda rezeki." Ana pun tanya, " Abang sekolah mana dulu?". Dia ada beritahu tapi ana tak ingat. Tapi yang pentingnya dia bukan dari sekolah agama. Kemudian dia nasihatkan ana, " Untung la abang sebab Allah dah campak ke situ. Itu impian setiap. Tapi bukan semua orang yang dapat. Abang ada juga minat tapi belum kesampaian lagi. Abang seronok tengok Al-Quran. Macam2 kisah ada dalam tu. Al-Quran ini menjadikan kehidupan kita jauh lebih baik..".

MasyaAllah. Ana berasa sgt terkejut. Dia dulu sekolah biasa tapi keinginan dia terhadap Al-Quran sgt dalam. Hari itu, seolah2 dia tak nak lepaskan peluang berbicara dengan ana. Setiap saat ada shj nasihat yang dia lemparkan. Turun bukit, naik bukit, turun gaung. Semua kondisi. Kemudian dia sambung, " Bila kita dah menghafal ni, ujian pun makin besar. Makin berat. Tapi kita sabar jela. Ada hikmah yang Allah nak tunjukkan. Walaupun kadang2 kita tak nampak pun apa hikmahnya.."

Sekali lagi dibeduk hati ini. Betul apa yang dia katakan. Kata2nya seoalah2 dia dah pernah melalui zaman menghafal. Hakikatnya belum. Sampailah ke camp site semula kami bersembang. Mula terdetik, orang yang tak mendalami agama ni, bila mereka ada pengetahuan sedikit, mereka akan menghargai seboleh2nya. Macam abang Fahmi tadi, dia belajar ilmu agama secara tidak formal. Jumpa ustaz utk belajar. Ada inisiatif utk dapatkan ilmu. TETAPI golongan yang latar belakang pendidikannya memang AGAMA sejak kecil, akhirnya tewas di alam remaja. Bukan semua tapi majoritinya begitu. Mengapa?

Bagi ana, mereka TIDAK MENGHARGAI ilmu itu dan kemungkinan mereka belajar hanyalah untuk LULUS EXAM. Lain2 kegunaan, NOTHING. Akhirnya ilmu itu lari lagi pantas dari Usain Bolt dek kerana merajuk mungkin. MasyaAllah. Janganlah kita sombong wahai sahabat2 sekalian, dengan ilmu agam yang kita ada. Sebenarnya tugas kita lagi banyak iaitu menyebarkan kepada mereka yang tidak tahu. Bukan berlagak sombong dengan ilmu tersebut yang akhirnya, murka Allah menanti di AKHIRAT kelak.

PENGAJARAN :

Buat mereka yang bergelar agamawan, ingatlah pesan Rasulullah, janganlah kita menjadi PENGHIJAB kepada orang lain untuk mendapatkan ISLAM. Buat mereka yang tidak mempelajari ilmu agam di peringkat sekolah, bukanlah menjadi penyebab kepada anda utk tidak mempelajarinya. Yang penting, asasnya ilmu adalah CAHAYA. Sejauh mana niat kita ikhlas maka selagi itu a akan menjadi penunjuk jalan menuju ke AKHIRAT.

Marilah sama2 kita menghargai ilmu dan agama yang kita anuti ini..

Wallahualam.




1 comment:

  1. sebuah entry yang telah memberi salam pada minda ana..thanx..amat berMANFAAT..

    ReplyDelete