" Jika anda sudah jumpa apa yang anda cari, maka janganlah anda tinggalkan mereka yang sedang mencari perkara yang sama iaitu ISLAM.. "




Saturday 11 August 2012

TazPen (TazkirahPendek)


Coretan Tazkirah

1.      Kisah Tong Sampah ( idea asal : Izzuddin (dentistry))

Satu hari, seorang ustaz telah mengumpulkan pelajarnya. Dipendekkan cerita, para pelajar  telah dibahagikan kepada 2 kumpulan. Mereka dikehendaki berdebat dan berhujah berkaitan Tong Sampah. Satu kumpulan mempertahankan kebaikannya, satu lagi pertahankan keburukannya. Maka berlakulah perdebatan antara mereka. Selesai berdebat, maka ustaz telah memberikan resolusi berkaitan tajuk tersebut.

“ Kamu semua sibuk berdebat mengenai tong sampah, tapi sedarkah kamu harini orang2 kafir menghina orang Islam macam TONG SAMPAH, hukum2 Allah diperlekehkan macam TONG SAMPAH, Al-Quran dihina, dibakar, dipijak2 macam TONG SAMPAH… “

2.       Nikmat lupa ( idea asal : Latef (dentistry))

Lepas jawab exam trial SPM, mak dia telefon.

“ Latef, mcm mane exam tadi?”
“ Susah la mak. Kat luar dewan ingat dah. Masuk dewan terus lupa.”
“ Takpa. Jangan kita cepat anggap segala yang datang sebagai satu musibah..”

Kemudian, maknya terus bercerita..

“ Kalau takda nikmat lupa Allah bagi kat mak, mak taknak dah lahirkan anak. Tapi bila mak dukung kakak kamu yang sulung tu, mak terus cakap nak lahirkan seorang lagi. Nikmat lupa yang Allah bagi tu, tengok kat baby lupa dah kesakitan masa nak melahirkan.. “

3.        Feeling Raya awal? (idea asal : sendiri )

Satu hari, lepas makan berat kat dewan makan D’Manja, terus naik bilik. Buka TV, tgk berita. Kebetulan time tu dia buat rakaman gelagat manusia membeli belah di Masjid Jamek, KL. Kemudian, wartawan pun temuramah seorang pengunjung, wanita Islam.

“ Saya minat la datang kat sini. Cakap je nak apa. Makanan, baju, seluar. Semua ada. Lagi2 dah nak dekat raya nie. “

(_ _”)

Awalnya pikir raya. Rasanya haritu baru Ramadhan ke 2 atau 3. Rupanya dah ada yang pikir nak Raya. Kenapa ye? Mungkin salah diri sendiri.

4.        Soalan Penutup Bicara ( idea asal : AbahMakki )

 Ada satu majlis, telah diadakan ceramah mengenai Ramadhan. Selesai ceramah, sesi soal jawab diadakan. Semua soalan telah dijawab oleh Panel sehinggalah soalan terakhir. Seorang Somalian telah bertanya,

" Apakah hukum kami bersahur dengan AIR SEJUK dan berbuka dengan AIR SEJUK kerana ketiadaan makanan ?.. "

Disebabkan soalan itulah, majlis itu telah ditamatkan kerana sebaknya ahli panel dengan soalan tersebut ..

Moral of the story : Fikir2kan keadaan kita dan mereka..

5.        Hai Mesir! ( idea asal : MovieMesir )

Hari last kelas di KIBA 2012, Us. Farid ada tunjuk movie yang dah pun ditayang separuh masa Mukhayyam. Tapi maklumlah, ada yang sedar ada yang syahid. Ustaz pun ceritalah dalam bahasa melayu sebab Ammi cerita tu pekat sangat. Dalam movie tu, dia tnjuk mcm mana sebenarnya Mesir (masa tulah). Antaranya :
         I.            Jangan sesekali ambil gambar di bangunan kerajaan terutamanya kawasan sensetif, askar dan tentera.
       II.            Kalau masuk mana2 tempat, jinjing sekali kasut. Takut hilang lepas tu.
     III.            Rupanya Passport Amerika ada specialnya. Untunglah sape yang ada.
     IV.            Di bulan Ramadhan, ada khemah yang dinamakan الرحمان  ماءدة . Nanti sapa2 yang dah sampai sana, mungkin tak berasap la dapur sebulan. Orang Mesir pemurah, jamu orang buka puasa.
  

No comments:

Post a Comment